زبان های سطح بالا به دو دسته کامپایلری و مفسری تقسیم می شوند .

حال در این مطلب میخواهیم بفهمیم چه تفاوتی میان این زبان ها می باشد که این نام ها را برای آنها بر گزیده اند .

پس به ادامه مطلب بروید .

زبان های مفسری :
زبان های مفسری به زبان هایی گفته می شود که کدهای آنها توسط برنامه مفسر خط به خط و از بالا به پایین خوانده شده و هر خط اجر می شود .

این نوع زبان ها عموما دارای سرعت نسبتا پایین هستند و دسترسی چندانی به لایه هایی سخت افزاری ندارند ، این نوع زبان ها را زبان های اسکریپت نویسی نیز می گویند ، پایتون از این دسته زبان هاست .

البته پایتون با استفاده از روشی بنام Byte Compiled توانسته است نسبت به سایر زبان های اسکریپت نویسی سرعت مزاعف تری داشته باشد .

از مزیت های زبان های مفسری ساده بودن کد نویسی آنهاست که باعث می شود کاربران زیادی جذب آنها شوند . همچنین تقریبا همه زبان های مفسری چند سکویی نیز هستند . از معروفترین زبان های مفسری می توان به Python , Perl, PHP, Ruby و ... اشاره نمود . دیاگرام زیر نحوه اجرا شدن کد های یک زبان مفسری را نشان می دهد :



زبان های کامپایلری :


زبان های کامپایلری که در صدر آنها زبان های خانواده C مانند C, C++, C#, Objective C قرار دارند برعکس زبان های مفسری عمل می کنند ، یعنی طی عملیاتی کد های این زبان ها به نرم افزاری بنام کامپایلر ارسال می شود و کامپایلر کد های را به زبان ماشین یعنی زبان Assembly ترجمه می کند و سپس کد ها توسط اجرا کننده یعنی CPU اجرا می شوند .

از مزیت های این زبان ها میتوان به سرعت فوق العاده بالای آنها ، امکانات بسیار زیاد برنامه نویسی ، دسترسی به پایین ترین لایه های سخت افزاری و نرم افزاری و ... اشاره نمود .

از معایب آنها میتوان به سخت بودن کدنویسی با این زبان ها اشاره کرد ، برای مثال ممکن است برای ساختن یک برنامه با زبانی مانند C باید به طور کامل با سخت افزار و پروتکل های شبکه و نرم افزاری آشنا باشید .

برای همین ممکن است برای اینکه در این زبان ها حرفه ای شوید چندین سال زمان لازم باشد .
در دریاگرام زیر نحوه کارکرد زبان های کامپایلری را می بینید :


اطلاعات مطلب
نویسنده :

admin

❤️ امتیازات این مطلب : 0
تعداد بازدید : 523
ارسال شده در تاریخ سه شنبه 29 فروردین 1396 و ساعت 15:00
دسترسی بیشتر (ابزارهای مطلب)
نوع فونت متن :
اندازه فونت متن : (اندازه متن)
رنگ متن : (مقدار هگزادسیمال رنگ)

لینک این مطلب را در سایت خود قرار دهید :
تعداد حروف بکار رفته در متن :
اشتراک گذاری :